I. GENEL BİLGİLER
DERSİN
KODU ve ADI: PMB2218– Proje I
DERSİN TÜRÜ: Zorunlu
DERSİN ÖNKOŞULU: Yok
DERSİN VERİLDİĞİ DÖNEM: GÜZ yarıyılı (3.
yarıyıl)
DERSİN KREDİSİ: Ulusal 4 (2+2); ECTS 6
DERSİN ŞUBELERİ: Yok
DERSİN
VERİLDİĞİ YER: TASARIM II
DERSİ
VEREN BİRİM: Akdeniz Üniversitesi Ziraat Fakültesi Peyzaj Mimarlığı Bölümü
DERSİ
VEREN ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I:.Doç.Dr. Reyhan ERDOĞAN
Arş.Gör.
Pınar KINIKLI
Arş.Gör.Ayşe
DURAK
II. DERSİN TANIMI, AMACI, HEDEFİ ve ÖĞRENİM
KAZANIMLARI
Dersin tanımı
Peyzaj
mimarlığı, planlama ya da yerin yönetimi, doğal yada insan yapımı objelerin
geleneksel ve bilimsel, doğal kaynakları koruyan ve destekleyen bir tavırla son
olarak ta insan çevresini fonksiyonlu ve estetiksel bir şekilde tasarlama
sanatıdır. Proje I dersi bu sanatın temel konularını bir ev bahçesi planlama konusu
kapsamında vermektedir.
1.Ön kararlar: Tasarım sürecinin
başlayabilmesi için alınan ön-ilkesel kararlardır.
2. Programlama Evresi: Çözülmesi
istenen mekan ile ilgili sorunun veya
problemin tanımlanması ve ihtiyaç programının oluşturulması
3. Tasarlama Evresi: Belirlenen ihtiyaç
programına uygun mekan tasarımın oluşturulması
Bilgi Toplama: Programlama
evresinden gelen bilgilerin düzenlenmesi ile tasarım
verilerinin saptanması
Analiz: Tasarım
amaç ve hedeflerine uygun ölçütlerin oluşturulması ile tasarım analizlerinin
yapılması
Sentez: Çözüm
seçeneklerinin veya tasarım alternatiflerinin ortaya konulması
Değerlendirme: Mekan
tasarımı seçenekleri arasında değerlendirme yoluyla uygulanacak tasarımın
seçilmesi ve geliştirilmesi
4. Uygulama Evresi: Tasarımda elde
edilen sonuç projenin uygulanması
5. Kullanım Evresi: İnşa edilmiş
mekanın kullanılması veya işletmeye açılması. Bu evreden geriye bilgi akışı
sağlanır.
Ders akışı içinde
bazı süreçler daha çok ön plana çıkarılmaktadır.
Alan analizi çalışmasında alanın
mevcut özellikleri belirlenerek, çevredeki kullanımlarla ilişkiler tespit
edilip uygun görülen öneriler leke plan halinde açıklanır.
Bu aşamada:
Arazi
özellikleri
Çevredeki
kullanımlar ile olan ilişkiler ve
Görsel çevre
ilişkileri belirlenir.
Alan kullanım
kararlarının verilebilmesi ve öneri kullanımların proje alanı içinde uygun yerlere
yerleştirilebilmesi için öncelikle bir ihtiyaç programı hazırlanır. Bu aşamada,
planlama alanında yer alabilecek kullanımlar listelenerek, bu kullanımlar
büyüklüklerine göre sınıflandırılır. Proje 1 dersi kapsamında tasarımı
yapılacak ev bahçesi için gerekli kullanımlar belirtilmiştir. Bunlar:
·
Su ögesi: Alan içinde bulunan mevcut yapı ve kullanımlara hizmet edebilecek,
kullanıcıların rekreasyonel ihtiyaçlarına cevap verecek, çevre yapı ve öneri
yeşil doku ile uyumlu, hareketli ve/veya durgun su ögeleri, yüzme havuzu
·
Çevre
bağlantıları: Taşıt yolları, komşu
kullanımlar ile ilişkileri sağlayan geçişler, yollar
·
Sirkülasyon: Proje alanı içinde yaya ve taşıt dolaşımını sağlayan yollar
·
Otopark: Misafir
araçlar için gerekli görüldüğü kadar
·
Garaj: Depo görevi
de görebilecek özellik taşıyabilir nitelikte bir yapı
·
Oyun
alanları: Çeşitli yaş gruplarına hizmet edebilecek oyun
alanları
·
Yemek yeme: Teras, barbekü gibi yapısal ögeler
·
Oturma: Pergola, çardak, banklar, oturma grupları ve cepler
·
Hobi
alanları:
Sebze, meyve ve süs bitkisi yetiştirme bahçesi, resim, heykel yapımı vb. için
ayrılmış alanlar
İşlev şeması (Konsept plan) aşamasında,
ihtiyaç programı doğrultusunda planlama alanında önerilen mekan ve elemanların
formları belirlenerek birbirleriyle ilişkileri basit şekillerle ifade edilir.
Avan proje (Ön Proje),
gerçekleştirilecek bir proje konusundaki ilk düşüncelerin plan, kesit ve
görünüşlerinin belirtildiği ön projedir. Bu aşamada, planlama alanına
yerleştirilecek kullanımların yerleri, proje ölçeğine uygun olarak gösterilir.
Ayrıca proje alanı ile ilgili kesit, perspektif ve görünüşler ile birlikte
çeşitli detaylarda çizilebilir.
Kesin
proje,
avan proje sonrası kesin kararların verildiği, arazi biçimlendirme ile ilgili
sorunların çözüldüğü ve üzerinde kodların yer aldığı projedir.
Maket, alanın
üçüncü boyutta en iyi şekilde algılanabilmesini sağlayacak üzerinde yapısal
objelerin ve bitkisel kitlelerin uygun ölçekte yer aldığı bir model çalışmasıdır.
Bu aşam tasarım süreci içinde uygulama aşamasının yerine geçmektedir.
Dersin Amacı ve Hedefleri
Güz Yarıyılında
Peyzaj Mimarlığı Bölümü III. Yarıyıl öğrencilerinin sorumlu olduğu Proje I
Dersi uygulaması:
Peyzaj
tasarımına ilişkin ilkelerin belirlenmesi ve alan kullanım önerilerinin
saptanması,
Bu
konuya ilişkin çalışmaların etüd, araştırma, proje dizisi içerisinde
yürütülmesi,
Tüm
çalışmaların çizili olarak belirtilen formatlarda sunumu çalışmalarının
yürütülmesidir.
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu
ders ile öğrencilere tasarım çalışmalarını, uygulama yapılacak müşterilerin
istek ve önerileri ile arazi karakterini birlikte değerlendirebilme, mimari
öğeler temel alınarak, bu yapıların çevresinde uygun faaliyet alanları
belirleme ve bitkisel düzenlemeler yapma, alan kullanım kararları sonrası
yapı-açık mekan ilişkileri ve organizasyonları kurarak uygun girişler ile
sirkülasyon sistemi oluşturma, etüd ve
analizler ile belirlenecek kullanıcı sayıları esas alınarak otopark, spor
alanları, eğlence ve dinlenme alanları gibi alan kullanımlarının yerleri, büyüklükleri
ve yoğunluklarını tespit edebilme, kitlesel olarak düzenlemelerde bitkilerden
yararlanma yeteneği kazandırılmaktadır.
III.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE ETKİNLİKLERİ
Ders
döneminin ilk haftalarında gerçek bir uygulamadan seçilen proje alanının
görülmesi ve kaynak analizi çalışmalarının yapılması için bir teknik gezi
düzenlenmektedir.
Öğrencilerden
ulaşabildikleri bir ev bahçesi hakkındaki araştırmalarını yirmişer dakikalık
bir sunuş ile diğer arkadaşlarıyla paylaşmaları beklenmektedir. Bu sayede kendi
planlayacakları ev bahçesi konusunda bir ön fikir sahibi de olabilmeleri
sağlanmaktadır.
Dört saatlik
dersin ilk iki saatinde teorik bilgiler görsel sunumlarla desteklenerek
verilmekte, diğer iki saatte öğrenciye stüdyo ortamında el çizgileriyle tasarım
uygulamaları yaptırılmakta ve bu sırada öğrencinin stüdyoda ve ders dışında
yaptığı çalışmaların olumlu ve olumsuz yönleri tartışılarak kritik edilmekte ve
tasarım yeteneklerinin geliştirilmesine çalışılmaktadır. Son haftalarda ise
öğrenclerini tasarladıkları projenin teknik çizim kuralları çerçevesinde en iyi
şekilde sunuşuna yönelik çalışmaları teşvik edilmektedir.
IV.
DERSİN PLANI ve İÇERİĞİ
Ders
programı
Hafta
|
Konu
|
1. hafta
|
Planlama-Tasarım kavramları, peyzaj
projesi kavramı,
PP-I dersinin kapsamı, referanslar,
proje alanının tanıtımı
Alan envanter ve analiz çalışmasında
neler yapılır? Rölöve nasıl çıkarılır?
|
2. hafta
|
Arazi gezisi
Alan envanter çalışması, rölöve
çıkarılması, konut sahibi ile görüşme
|
3. hafta
|
Öğrenci Sunumu (Antalya’daki bazı
konut bahçelerinde kişisel gözlemler; yapılan düzenlemeler, kullanılan
bitkiler, konut sahibinin istek ve ihtiyaçları)
Peyzaj tasarım sürecinin
açıklanması, hazırlanacak paftalarla ilgili bilgiler (kağıt tipleri,
boyutları, lejant, başlık, çeşitli gösterimler)
İlk eskiz çalışmaları, alan envanter
planının hazırlanması
|
4. hafta
|
Konut bahçeleri tasarım ilkeleri,
örnek uygulamalar
Peyzaj tasarımı (döşeme, çevreleme
ve çatı elemanları)
Alan analiz planı çalışmaları
Konut sahibi isteklerinin
değerlendirilmesi, ihtiyaç programı
Konsept plan, İşlev şeması
(fonksiyon diyagramı) çalışmaları
|
5. hafta
|
Peyzaj tasarımı (bitkisel unsurlar)
Konsept plan, İşlev şeması
(fonksiyon diyagramı) çalışmalarının tamamlanması
Avan projeye (ön proje) geçiş
|
6. hafta
|
Avan proje üzerinde kritikler
|
7. hafta
|
Avan proje üzerinde kritikleri
|
8. hafta
|
Avan projenin tamamlaması,
Kesin projeye geçiş
|
9. hafta
|
Kesin proje üzerinde kritikler
|
10. hafta
|
Kesin proje üzerinde kritikler
Kesit, görünüş ve perspektif
çalışmaları
|
11. hafta
|
Kesin
proje teslimi ve sunum (I. ARASINAV)
(Kesin proje ile beraber envanter
planı, işlev şeması ve avan proje de sunulacak ve teslim edilecektir.
|
12. hafta
|
Kesit, görünüş ve perspektif
çalışmaları
|
13. hafta
|
Maket çalışması
|
14. hafta
|
Kesit, görünüş, perspektif ve maket
üzerinde son kritikler
|
V.
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Dönem
içi başarının ölçülmesi
Proje I
dersi için
dönem içi ve sonu başarısının değerlendirilmesinde aşağıdaki ölçütler dikkate
alınmaktadır.
Ara
sınavı:
Dönemin 10. ve 12. haftaları arasında dersi veren hocalardan oluşan jüriye
kesin projenin savunmasının yapıldığı bir ara sınav yapılır. Kesin proje ile
birlikte envanter planı, işlev şeması ve avan projenin teslimi istenir.
Yarıyıl
dönem sonu sınavı: Akademik takvimde belirlenen gün ve saatte tek aşamalı
olarak bütün öğrencilerin projelerini jüri önünde sunuşları beklenir. Öğrenciden
dersi veren jüri üyelerinin projeye yönelik sorularının cevaplanması beklenir.
Sınavların değerlendirilmesi Akdeniz
Üniversitesi Sınav Yönetmeliği’ne göre yapılır.
VI.
DERS İÇİN ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Altunkasa,
F., 1998. Peyzaj Mimarlığı. Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yardımcı
Ders Kitabı, No D-19, Adana.
Anonymous,
2000. SUNSET – Garden Design. By P., Edinger and the Editors of Sunset Boks,
Sunset Publishing Cooperation, ISBN 0-376-03187-5.
Aslanboğa,
İ., 2002. Odunsu Bitkilerde Bitkilendirmenin İlkeleri İşleve Uygun Tasarımının,
Uygulanmasının ve Bakımının Planlanması. TC Orman Bakanlığı Ege Ormancılık
Araştırma Müdürlüğü, İzmir.
Austin,
R.L., 2001. Elements of Planting Design. John Wiley&Sons Inc, ISBN-0-471-39888-8.
Brokes,
J., 2001. Garden Design. A Dorling Kindersley Book, ISBN-13:978-0-7513-0981-2,
London. S.384.
Brokes,
J., 1989. The New Small Garden Book. A Dorling Kindersley Book, ISBN
0-86318-741-2, London. S.224.
Digest,
R., 1989. Practical Guide to Home Landscaping.The Readers’s Digest Association,
Inc. ISBN:0-895777-005-9, Newyork S. 479.
Erler,
C.Y., 2003. Pool Scaping, Gardening and Landscaping Around Your Swimming Poll
and Spa. Storey Boks, ISBN 1-58017-385-3, Hon Kong. s.206
Gavin,
D., 2004. Design Your Garden. DK Publishing, ISBN 0-7566-03-73-0, New York.
S.192
Gavin,
D., 2003. Outer Spaces. DK Publishing, ISBN 1-4053-00167, London. S.256
Gültekin,
E., 1988. Bitki Kompozisyonu. Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yardımcı
Ders Kitabı, No 10, Adana.
Gültekin,
E., 1990. Peyzaj Mimarlığı. Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yardımcı
Ders Kitabı, No 53, Adana.
Haris,
W.H., N. T. Dines, 1988. Time-Saver Standarts For Landscape Architecture.
Mc.Graw-Hill, Inc., ISBN: 0-07-026725-1, New York. S.960
Holmes,
R., R. Buchanan, 1998. Home Landscaping Northeast Region İncluding Southeast
Canada. Creative Home owner, ISBN:1-58011-0045, USA. S.207
Nelson,
W.R., Corlin, M.K., 1979. Planting Design; A Manual of Theory and Practice.
Stipes Publishing Company, ISBN 87563-172-X.
Neufert,
E., 1983. Yapı Tasarımı Temel Bilgileri. Güven Yayıncılık, ISBN 3-528-18651-8
s.528.
Reid,
G.W., 1987. Landscape Graphics. Whitney Library of Design, ISBN 0-8230-7332-7.
Simonds, J.O., 1983. Landscape Architecture : A Manual of Site
planning and design.
Walker,
T.D., 1991. Planting Design, Pub.By Van Nostrand Reinhold, ISBN 0-442-23780-4.
0 yorum:
Yorum Gönder